امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

امت اسلامی

وبلاگ خبرنامه جهان اسلام نت نامه

Yemen ifyemen
امت اسلامی

امام خامنه ای: بیدار شدن ملت‌ها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیر آمیز غرب و امریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربی‌ها، هنوز تمام نشده است.

عضویت در خبرنامه امت اسلامی
آرشیو خبرنامه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نت نامه در گوگل پلاس

طبقه بندی موضوعی

در حالی که برخی رسانه‌های اسرائیل گزارش‌هایی در مورد در خطر بودن دروزی‌های سوریه منتشر کرده و بر لزوم حمایت از آن سخن به میان می‌آورند، این سؤال مطرح است که آیا این موضوع می‌تواند دستاویزی برای دخالت نظامی اسرائیل در سوریه باشد...

 

 

نگاهی به گزارش‌های اخیر رسانه‌های اسرائیل مبنی بر در خطر بودن دروزی‌های اسرائیل و لزوم کمک به آنان این سؤال را مطرح می‌کند: آیا این گزارش‌ها زمینه چینی برای حمله نظامی اسرائیل به سوریه است؟

نکته قابل ملاحظه اینکه با وجود مواضع و اظهارات تل‌آویو و تأکید بر اینکه ارتش اسرائیل در جنگ موجود در سوریه دخالت نظامی نخواهد کرد، اما نگاهی به اظهارات اخیر مسئولان اسرائیلی و پیگیری این اظهارات این سؤال را مطرح می‌کند: آیا اسرائیل به‌بهانه حمایت از دروزی‌های سوریه در این کشور دخالت نظامی خواهد کرد؟

ابراز نگرانی عمدی اسرائیل نسبت به دروزی‌های سوریه

نکته روشن در این اواخر این بود که اسرائیل به‌عمد در مورد سرنوشت شهرک‌های دروزی‌نشین در بلندی‌های جولان خود را نگران نشان داده اعلام کرد که چه‌بسا این نگرانی موجب شود در گزینه‌های خود تجدید نظر کند و یکی از این گزینه‌ها دخالت نظامی مستقیم است.

بنابراین باید پرسید: آیا اسرائیل اکنون در مرحله آمادگی برای دخالت عملی به سر می‌برد یا اینکه سرگرم فراهم کردن زمینه است تا در صورت تغییر شرایط برای هرگونه دخالت آماده باشد و به همین دلیل از هم اکنون این‌گونه وانمود می‌کند که به‌دنبال دفاع از دروزی‌های سوریه است؟

اما بر اساس اظهارات اخیر مسئولان اسرائیلی به نظر می‌رسد روند امور هنوز کامل نشده است.

در همین ارتباط چند روز پیش یک افسر بلندپایه ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون این رژیم اخبار مربوط به نقشه اسرائیل برای دخالت نظامی در سوریه را تکذیب کرده گفت: اسرائیل در نظر ندارد به‌منظور حمایت از دروزی‌های سوریه به دخالت نظامی در این کشور به‌معنی دخالت زمینی و اشغال خاک آن اقدام کند.

وی همچنین گفت: اسرائیل ترجیح می‌دهد اوضاع به همین روال کنونی و بدون دخالت نظامی باقی بماند و «در صورتی که دروزی‌ها تصمیم بگیرند به‌سمت مرزها فرار کنند به آنان اجازه ورود نخواهیم داد بلکه چه‌بسا مناطق مشخصی را برای پذیرش آنان در نظر بگیریم که در همان مرزهای سوریه خواهد بود».

احتمال دخالت نیروی هوایی اسرائیل برای حمایت از دروزی‌های سوریه

با وجود این «امیر ایشل» فرمانده نیروی هوایی اسرائیل تأکید کرد: «چنانچه از ما خواسته شود به دروزی‌ها در سوریه کمک کنیم، نیروی هوایی می‌داند چگونه این کار را  انجام دهد».

اما او در مقابل همچنین تأکید کرد: برای اسرائیل دفاع از خود مهم است و در حوادث جاری منطقه به‌ویژه جنگ سوریه دخالت نمی‌کند و فقط در صورتی که امنیت و منافعش در معرض خطر قرار بگیرد، دخالت خواهد کرد.

ایشل تلاش کرد با این اظهارات نگرانی دروزی‌های فلسطین اشغالی نسبت به سرنوشت برادران خود در سوریه را از بین ببرد.

یک افسر بلندپایه ارتش نیز در تأیید اظهارات ایشل گفت که هر دلیلی که در مرزهای جولان اشغالی وجود داشته باشد، تفاوتی ندارد زیرا تل‌آویو فقط بر اساس منافع خود به اقدام نظامی دست می‌زند.

در این میان در دو روز گذشته و در پی پیشروی داعش در برخی شهرک‌های جنوب سوریه، بار دیگر گزارش‌های هشدار آمیز عبری منتشر شد، مبنی بر اینکه خطر به‌طور جدی دروزی‌های سوری را تهدید می‌کند.

این گزارش‌ها این‌گونه القا می‌کند که خطر به دروزی‌های سوریه نزدیک می‌شود و باید راههای مقابله با آن را به‌شیوه‌ای متفاوت با آنچه اکنون در جریان است، بررسی کرد.

به نظر می‌رسید اخبار رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر «نزدیک شدن خطر به دروزی‌های سوریه» در واقع به کار انداختن راهبرد قدیمی اسرائیل است که بر اساس آن تناقضات محیط اطراف این‌گونه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که به‌ظاهر به‌نفع یک طرف وارد عمل شده اما در اصل هدف از این دخالت تأمین منافع امنیتی و سیاسی اسرائیل است.

سوابق اسرائیل در لبنان هنوز در یادها باقی است و نکته ثابت و تغییر ناپذیر این است که اسرائیل بر سر دوراهی متحدان و پیروان خود را با وجود اینکه از آن حمایت کردند، کنار گذاشته رها می‌کند.

در مورد سوریه نیز اسرائیل همین راهبرد را در همین سطح به کار گرفته است به این معنی که هرچند دروزی‌ها دغدغه اسرائیل به شمار می‌آیند اما این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود.

توافق اسرائیل با تروریست‌ها در سوریه

به‌عبارت بهتر اسرائیل در دو سال گذشته دست‌کم در مورد قشرهای مختلف مردم سوریه و جنبش‌ها و گروه‌های مسلح مختلف مهربانی غلوآمیزی داشته است بلکه در این مورد تا آنجا پیش رفت که از گروه‌هایی که آنها را تروریستی می‌دانست، از جمله جبهه النصره حمایت کرد.

این حمایت در سالهای گذشته تا چیزی شبیه توافق بین دو طرف پیش رفت، مبنی بر اینکه این گروه‌ها از هرگونه عملیات ضداسرائیلی در طول مرزهای جولان اشغالی جلوگیری کنند.

این بار و به‌دلیل شدت گرفتن خطر داعش و جبهه النصره علیه دروزی‌های سوریه، اسرائیل به این فکر می‌کند که این وضعیت موجب می‌شود برخی دروزی‌ها به آن پناه آورده درخواست کمک کنند و چنانچه منافع اسرائیل ایجاب کند که در سوریه و دست‌کم در مناطق جنوبی نزدیک به مرزها، دخالت نظامی داشته باشد بد نیست که این دخالت تحت عنوان حمایت از دروزی‌های سوریه انجام شود.

آخرین زمینه چینی‌های اسرائیل برای توجیه این دخالت این است که عملاً در یک مرحله دخالت در سوریه به‌منظور تأمین منافع امنیتی خود را ضروری اعلام کند و اینجاست که در گزارش‌های روز گذشته برخی رسانه‌های اسرائیل به درخواست کمک دروزی‌های اسرائیل از تل‌آویو اشاره و اعلام شد که آنان کمک به برادران دروزی خود در سوریه را خواستار شده‌اند.

بنا بر اعلام شبکه ماهواره‌ای اسرائیل، «سران مذهبی و سیاسی دروزی‌ها از جمله اعضای کنونی و سابق کنیست به‌اضافه افسران دروزی در نیروهای ذخیره ارتش از کابینه اسرائیل درخواست کردند از دروزی‌های سوریه حمایت و زمینه را برای کمک به برادران دروزی در سوریه فراهم کند».

بنا بر اعلام این شبکه «دروزی‌های اسرائیل مایلند به برادران خود در سوریه از نظر مالی و انسانی کمک کنند و برگزاری نشست فوری برای بررسی این موضوع را خواستار شده و از کابینه درخواست کردند هرچه زودتر در این خصوص دخالت کند و راهکارها و امکاناتی را برای از بین بردن سایه خطر از سر دروزی‌ها پیدا کند».

همچنین سران دروزی اسرائیل در تلاش هستند در این خصوص با سفیران خارجی مستقر در تل‌آویو صحبت کرده تا ائتلاف بین المللی علیه داعش را به بمباران مواضع این گروه تشویق کنند تا از امکان نفوذ آنان به منطقه جبل الدروز جلوگیری کند.

اما واکنش رسمی اسرائیل به این درخواست‌ها چیست؟

بنابر اعلام شبکه ماهواره‌ای اسرائیل وزارت امنیت و نهاد نظامی آن هنوز در حال بررسی این درخواست‌ها هستند و تا کنون هیچ‌گونه پاسخ روشنی به دروزی‌های اسرائیل داده نشده است.

 

منبع: تسنیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی